Építészeti érdekességek

Hogyan változtatja meg a Z generáció az építészet identitását?

Az 1995 után születettek, azaz a Z generáció az internet népszerűsödésével párhuzamosan nőtt fel. Ennek köszönhetően a rendelkezésre álló technológia minden formáját integrálva lépnek kapcsolatba egymással és a világgal. Az elérhető médiumok sokfélesége, az információ kiterjedtsége, a forgalom sebessége, a virtuális környezet interaktivitása és e technológiai eszközök mindennapos használata nagyban befolyásolja e generáció tagjainak viselkedését; sokoldalúságra, mozgékonyságra és kíváncsiságra ösztönözve őket.

A Z generációba tartozók érdeklődése rendkívül sokszínű, egyszerre több csoportban is részt vesznek, keresik a kapcsolódási pontokat a különböző gondolat- és viselkedésáramlatokban, nyitottak és befogadóak.

2022-ben a Z generáció alkotja a diákok többségét világszerte, és 2025-re a Z generációs munkavállalók a munkaerő mintegy 27%-át teszik majd ki. A University College Admission Service (UCAS), a felsőoktatás független brit megosztott felvételi szolgáltató intézményének friss statisztikái szerint 2022-ben 54 810 jelentkezést vettek fel építészmérnöki tanulmányokra, ami 5%-os növekedést jelent az előző évi 51 980 jelentkezéshez képest. Ezzel folytatódott a 2019-es felfelé ívelő pálya, amikor 48 360-an jelentkeztek építészmérnöknek amerikai és angol egyetemekre.

Hogyan viszonyul ez a generáció az építészet világához?

Digitalizáció

Először is, az építészet mint gyakorlat digitális lett; tehát egy olyan pályaválasztás, amely illik ennek a következő generációnak az eredendő készségeihez. Kiterjesztett valóság, BIM, nanotechnológiák, adatelemzés és mesterséges intelligencia – az építészet digitális korszaka a Z generáció technológiai bennszülöttjei számára készült, és ezt ők is tudják. A 3D modellezés több ezer iparágban, például a filmiparban, a játékiparban és a reklámiparban is megbecsült készség, és ez a generáció értékeli például a keresztbe átvihető készségeket. A játéktervezőként dolgozó építészek valósághű környezetet biztosítanak a játéknak, és még magával ragadóbbá teszik a játékélményt azáltal, hogy érzelmeket, érzéseket és érzékeléseket építenek be a játékba.

Ilyen Dan Van Buren építész, aki segített a The Witness című játék fejlesztésében. A 2015-ben megjelent játék talán az első együttműködés a játékfejlesztők, építészek és tájépítészek között. A The Witness egy olyan szigeten játszódó játék, ahol egy kiterjedt tájban néhány építményt találunk. Dan Van Buren úgy véli, hogy a hatékony felhasználói élményt célzó 5-7 éves tervezési tanulmányok után az építészek koncepciót alkothatnak és segíthetnek a játékfejlesztőknek egy olyan magával ragadó tér létrehozásában, amely fokozza a játékélményt.

Egy másik példa az internet és a digitális világ használatára e generáció számára a közösségi hálózatokkal való kapcsolat. A fiatalok ma világszerte a TikTok-ot használták arra, hogy a #suburbs hashtaggel a városi problémákról gondolkodjanak, és ez a Z generáció érdeklődését felkeltette a várospolitika iránt, és arra ösztönözte őket, hogy városvezetést akarjanak tanulni.

Ez a párbeszéd megváltoztatta azt, ahogy ez a generáció látja az olykor nehéznek tartott témákat, amelyeket sokáig történelmileg a patriarchátus uralt, és amelyek más generációkat távol tartottak a fontos vitáktól.

Készségbővítés

Emellett az építészmérnöki tanulmányok során kifejlesztett további készségek számos új területet is megnyitnak a közvetlen szakterületen túl, és ez a Z generáció egyik erős jellemzője, akik szeretik a különféle témák keresztezését és a gondolatáramlatok összekapcsolását. Egyes feltételezések szerint ezért a jövőben gyakori lesz, hogy az építészek a diploma megszerzése után olyan területeken fognak dolgozni, mint a divat, a design, a reklám, az agronómia vagy akár a főzés.

Erre példa az orosz Rusztam Kungurov építész esete, aki építészként a papíron túl is ki akarta terjeszteni készségeit, így cukrászatot kezdett tanulni, és építészeti tudását a süteményekre is átültette. 2009-ben a húgával együtt, akinek már volt egy cukrászdája, létrehozta a @tortikannuchka-t, és szuper jól megtervezett süteményeik elkezdték bejárni az Instagramot. Rusztam Kungurov már olyan márkák egyedi megrendeléseit teljesítette, mint az Adidas, a Nike, a Spotify és a Moma, és több mint egymillió követője van az instagramon, akik imádják nézni a kreatív folyamatát.

Öko generáció

A Z generáció a legökotudatosabb generáció, amit valaha láttunk. Mivel az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 40 százalékát az építőipar termeli, ezek a fiatalok eltökéltek abban, hogy megváltoztassák a narratívát azzal, amihez a legjobban értenek. Biztosítják, hogy meghallgassák őket, és így elősegíthetik a változást, arra ösztönözve az építőipari ágazatokat és a termékpiacokat, hogy átalakuljanak, és folyamatukban környezetbarát gyakorlatokat és címkéket alkalmazzanak.

A cégek világszerte érezték ennek a zöld alkalmazkodásnak az igényét, és a természetes és biomimetikus építészet szakértőit alkalmazzák, mint például a kanadai Jamie Millert, akit a B+H azért vett fel, hogy segítsen a cégnek a természetből származó tervekkel átitatni a projekteket.

A technológia gyors fejlődésével a Z generáció olyan ígéretes készségeket és értékeket hozhat az építészetbe, amelyek globális szinten a szakma és a környezet is hasznára válnak. Ahogy ez a generáció tovább növekszik és fejlődik a szoftverekkel, hardverekkel, új technikákkal és anyagokkal együtt, amelyeket még el sem tudtunk képzelni, nem kétséges, hogy globális szakmai cserét fogunk látni, áthidalva a különböző országok és iparágak közötti szakadékokat. Katalizátorai lesznek egy olyan kulturális cserének, amelynek célja, hogy mindenki számára előnyös legyen.

Forrás: www.kp.hu

Tags

Related Articles

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Back to top button
Close