Hamis fenntarthatósági stratégiák feltárása az építészetben: a „zöldre mosás” kérdése
Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben egyre fontosabbá vált a hiteles dekarbonizációs stratégiák kidolgozása. A vállalkozások, szervezetek és szakmák világszerte egyre nagyobb nyomással szembesülnek, hogy a fenntartható gyakorlatokat beépítsék működésükbe.
![](https://i0.wp.com/evosz-makesz.hu/wp-content/uploads/2023/11/estrategias-de-descarbonizacao-falsas-que-sao-greenwashing-na-arquitetura_3.jpg?resize=750%2C1000&ssl=1)
Ez a nyomás kiterjed az építészet és a várostervezés területére is. Az olyan kifejezések, mint a „zöld építészet” és a „fenntartható építészet” mindenütt elterjedtek, különféle tanúsítványok, termékek és hirdetések kíséretében, amelyek úttörő előrelépést ígérnek ezen a területen.
A környezettudatosság növekedésével azonban egy másik jelenség is megjelent: a „zöldre mosás”. Ez a kifejezés a különböző ágazatok által alkalmazott gyakorlatokat írja le, különösen azokat a marketingstratégiákat, amelyek a kezdeményezéseket hamis benyomást keltő módon mutatják be, vagy félrevezető információkat adnak arról, hogy egy vállalat termékei vagy projektjei mennyire környezetbarátabbak, mint amikor kritikusabb és alaposabb vizsgálatnak vetik alá őket.
Például a „zöld építészet” vagy a „fenntartható fejlődés” kifejezésre keresve több ezer épületet kaphat zöldövezetben, és azt a benyomást keltve, hogy ez a környezetbarát építkezés megtestesítője. De vajon ez egy pontos módszer egy épület fenntarthatóságának értékelésére, vagy hamis dekarbonizációs állításoknak van kitéve, amelyek zöldmosási stratégiákat képviselnek az építészetben?
![](https://i0.wp.com/evosz-makesz.hu/wp-content/uploads/2023/11/estrategias-de-descarbonizacao-falsas-que-sao-greenwashing-na-arquitetura_6.jpg?resize=780%2C585&ssl=1)
Sok vállalkozó és építész felismerte, hogy a fenntarthatósági marketing profitot termelhet szakmájának. Ennek eredményeként bizonyos „zöld” paramétereket és diskurzusokat használnak a fogyasztók vonzására és megszólítására. Sok esetben azonban ezek a kezdeményezések felületesebbek, ellentmondásosabbak vagy félrevezetőbbek, nem pedig mélyreható kutatásokon és kontextus-specifikus intézkedéseken alapulnak, amelyek környezeti szempontból koherensebb gondolkodásmódot tükröznek.
A cikk eredetileg a www.kp.hu weboldalon jelent meg. Kattints ide a folytatásért!