A „15 perces városok” koncepciójának megértése
A 15 perces városok fogalma az elmúlt években (poszt-covid) forró téma lett a lakossági építészetben, de mi is ez pontosan, és miért olyan vitatott? Ebben a cikkben lebontjuk az urbanizmus fogalmát, hogy egyszerű útmutatót nyújtsunk.
Mik azok a 15 perces városok?
A 15 perces város várostervezési megközelítés, amelynek célja olyan közösségek létrehozása, ahol az alapvető szolgáltatások 15 perces sétával vagy kerékpárral elérhetők.
Ez a koncepció elősegíti a több központból álló városok fejlődését, ahol a munkahelyek, bevásárlások, étkezési és szórakozási helyek az otthonhoz közel helyezkednek el, csökkentve az autózás szükségességét.
Ezt a megközelítést politikai és városi beavatkozásokkal érik el, amelyek célja a járművektől való függés csökkentése és az aktív közlekedés ösztönzése. Az autóktól való függés csökkentésével ez a koncepció a szén-dioxid-kibocsátás és a levegőszennyezés csökkentését, valamint a közegészségügy javítását célozza.
Ki találta fel a 15 perces várost?
Míg a 15 perces város mögött meghúzódó ötletek már régóta léteznek, a francia-kolumbiai urbanista, Carlos Moreno alkotta meg a kifejezést 2015-ben.
Öt évnyi kutatás után Moreno bemutatta a ville du quart d’heure elnevezésű koncepciót. franciául, az ENSZ 2015-ös párizsi klímaváltozási konferenciáján (COP21). Ezután Moreno 2021-ben Obel-díjat kapott a koncepció megalkotásáért.
Mikor találták fel a 15 perces várost?
A 15 perces város azután vált népszerűvé, hogy Anne Hidalgo párizsi polgármester 2019-ben magáévá tette a koncepciót, és 2020-ban újraválasztási kampánya során felhasználta, Moreno tudományos tanácsadóként.
A cikk eredetileg a www.kp.hu weboldalon jelent meg. Kattints ide a folytatásért!