Hamis fenntarthatósági stratégiák feltárása az építészetben: a „zöldre mosás” kérdése
Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben egyre fontosabbá vált a hiteles dekarbonizációs stratégiák kidolgozása. A vállalkozások, szervezetek és szakmák világszerte egyre nagyobb nyomással szembesülnek, hogy a fenntartható gyakorlatokat beépítsék működésükbe.
Ez a nyomás kiterjed az építészet és a várostervezés területére is. Az olyan kifejezések, mint a „zöld építészet” és a „fenntartható építészet” mindenütt elterjedtek, különféle tanúsítványok, termékek és hirdetések kíséretében, amelyek úttörő előrelépést ígérnek ezen a területen.
A környezettudatosság növekedésével azonban egy másik jelenség is megjelent: a „zöldre mosás”. Ez a kifejezés a különböző ágazatok által alkalmazott gyakorlatokat írja le, különösen azokat a marketingstratégiákat, amelyek a kezdeményezéseket hamis benyomást keltő módon mutatják be, vagy félrevezető információkat adnak arról, hogy egy vállalat termékei vagy projektjei mennyire környezetbarátabbak, mint amikor kritikusabb és alaposabb vizsgálatnak vetik alá őket.
Például a „zöld építészet” vagy a „fenntartható fejlődés” kifejezésre keresve több ezer épületet kaphat zöldövezetben, és azt a benyomást keltve, hogy ez a környezetbarát építkezés megtestesítője. De vajon ez egy pontos módszer egy épület fenntarthatóságának értékelésére, vagy hamis dekarbonizációs állításoknak van kitéve, amelyek zöldmosási stratégiákat képviselnek az építészetben?
Sok vállalkozó és építész felismerte, hogy a fenntarthatósági marketing profitot termelhet szakmájának. Ennek eredményeként bizonyos „zöld” paramétereket és diskurzusokat használnak a fogyasztók vonzására és megszólítására. Sok esetben azonban ezek a kezdeményezések felületesebbek, ellentmondásosabbak vagy félrevezetőbbek, nem pedig mélyreható kutatásokon és kontextus-specifikus intézkedéseken alapulnak, amelyek környezeti szempontból koherensebb gondolkodásmódot tükröznek.
A cikk eredetileg a www.kp.hu weboldalon jelent meg. Kattints ide a folytatásért!