Üreges elemek az építészetben
Vizuális átjárhatóság, szellőzés, esztétikus vonzerő és erős identitás. Az üreges elemek egyre nagyobb teret nyernek a kortárs építészetben. Legyen szó nagy épületkomplexumokról vagy kisebb lakásokról, különböző formákban, anyagokban és összetételben jelennek meg, és segítenek meghatározni a beltéri és kültéri terek közötti kölcsönhatás mértékét. A lakóépületekben fontos eszközei a magánélet és az intimitás biztosításának, miközben fenntartják a kapcsolatot a külvilággal és lehetővé teszik a természetes szellőzést.
A kortárs építészetben, különösen a trópusi és meleg helyeken, egyre inkább teret hódítanak az üreges elemek homlokzati, tető- és egyéb építészeti részletekkel, különböző anyagokban és formában. A lakossági építészetben az üreges elemek olyan egyedi környezetet teremtenek, amely egyesíti a fényt, az árnyékot és a természetes szellőzést a magánélet és a vizuális átláthatóság igényével.
Ezeknek az elemeknek az egyik leghagyományosabb felhasználási módja az üreges darabok, például az üreges téglák kombinációja. Ezek általában kerámiából készülnek, például Srijit Srinivas – ARCHITECTS Ruby’s Cube projektjében, a Casa Alegre-ben a RAWI Architecture + Design-tól vagy a Taller Mexicano de Arquitectura Apartamentos Bugambilias-projektjében (fenti képek). A kerámia mellett ezek a falak betonból is készülhetnek, mint például a Tamara Wibowo Architects által tervezett Breeze Blocks House , a Gabriela House, amelyet a TACO taller de arquitectura Contextual, vagy a GrupoDEArquitetura tervezte Atelier House at Charlote Villa (az alábbi fotókon), aki színt adott az üreges betontömböknek.
Az üreges elemek beépítésének másik hagyományos módja a „mashrabiya” modernebb koncepcióban való reprodukálása, mint például a Fábrica Móvil 00-as háza vagy OBRA BLANCA Iguana háza (az alábbi képeken). Az első két esetben a nagy mashrabiya panel kerámia, míg a második esetben betonból készült. Mindkét esetben nagyobb léptékben jelennek meg az arab építészet ablakait és ajtóit lezáró hagyományos és ősi mashrabiihoz képest.
A mashrabiya vagy mashrabiyya olyan építészeti elem, amely jellemző a hagyományos építészetre az iszlám világban és azon túl. Az épület felső emeletein elhelyezkedő, faragott fa ráccsal körülvett, kiálló ablakokat nevezik így, amelyeket esetenként ólomüveg díszít. Hagyományosan szélfogásra és passzív hűtésre használták.
Az üreges téglák és a mashrabiya falak új értelmezése és kezelése mellett más épületelemek kombinálásával is sikerült a vizuális átláthatóságot elérni. Egyes esetekben az elemet úgy tervezték, hogy ilyen típusú árnyékolást és áteresztőképességet biztosítson, mint például az andramati Awrawikara House esetében, ahol a falazott oszlop egy üreges faelem.
Más esetekben az építőelemet nagyobb átalakítás nélkül alkalmazzák, miközben a rögzítésének módja megváltozik. Ilyenek például a Rios Clementi Hale Studios Smith-Clementi Residence és a Besonias Almeida Arquitectos Pilará House (lenti képek), ahol fapanelekkel üreges kompozíciót készítenek a homlokzaton. Az Atelier Bertiga által készített Elora House és az Arghavan Family Apartment (fotók lent) hasonló, csak a tömör téglák rögzítésének módja változott.
Az üreges elem kiemelkedik a homlokzaton, ezért fontos identitáseszközként szolgál olyan projektekben, mint a Khuon Studio által tervezett VY ANH House, amely az üreges fémelemeket növényzettel ötvözi, vagy a Bio-Design Architects által tervezett Chapireh Residential Building lakóépület, amely kerámia-téglákkal homlokzatmintát készített, vagy a b720 Studio és a Fermín Vázquez Arquitectos által tervezett Forma Itaim torony (alábbi képek), amely üreges elemeket és színt használt a homlokzat megkomponálásához.
Végül, de nem utolsósorban, az építészet a nem hagyományos esetekben is kihasználja az üreges elemek előnyeit, mint például a Modscape Ivanhoe Extension projektje, amelyben a homlokzat faanyagát a vizuális áteresztőképességre, nem pedig a szellőzésre használják, vagy a HYLA Architects Viewing Back House projektje, amely üreges elemek mintáját használja a tetőpergolában, így reprodukálja a fény és az árnyék játékát a környezetben.